29 października – POSZUKIWANIE ODPOWIEDZI

This is a custom heading element.

4 listopada 2015

29 października –POSZUKIWANIE ODPOWIEDZI

Od czasu powrotu do Aix Eugeniusz był w ciągłym kontakcie z kuzynem matki Franciszkiem Józefem Roze (Joannis), z którym matka była bardzo związana, do którego Eugeniusz zawsze zwracał: mój wujku. Roze był człowiekiem wykształconym, miał doktorat z prawa i medycyny, ale

Dowiecie się, że mój drogi wujek, na nieszczęście dla niego, jest najbardziej zatwardziałym jansenistą, jaki istnieje w chrześcijaństwie. Mam nadzieję, że surowe życie, jakie podjął, i hojne dary udzielane bied­nym wszystkich warstw społecznych, wysłużą mu łaskę powrotu do owczarni, której, jak sam twierdzi, a z nim jego współbracia, nigdy nie opuścił.

List do ojca, 6.12.1805, w: EO I, t. XIV, nr 14

Zmiana postawy Eugeniusza, poszukiwanie sensu życia i odnowione zainteresowanie wiarą pozwala mu zagłębić się w wizję wiary jego wujka i tak rozporządzać swym czasem i energią, aby przestudiować jansenistyczne skrzywienia:

Muszę dodać, żezwiązany więzami krwi i przyjaźni z jednym z najbardziej oświeconych jansenistów, bardzo często jestem zmuszony rozmawiać z nim na te tematy i jak można się domyślać, on nie zapomina o tym, by mi przedstawić doktrynę swojej sekty w najpiękniejszym świetle, aby mnie zwabić, znając mój nieugięty charakter odnośnie do obowiązku, co do którego nie znoszę żadnej poprawki. Wiem lepiej niż ktokolwiek, czy narzuca się im pogląd, którego nie głoszą; otóż, mogę poświadczyć, że ich doktryna jest taka sama, jaką znajdujemy w ich książkach, z tą różnicą, że w rozmowie można ich zmusić do ujawnienia pewnych konse­kwencji, które starannie ukrywają w większości swych dzieł, ale nie jest wcale łatwiej odciągnąć ich od zasad, które przekazują w całej twórczości, jaką zalali świat…

Ujawnia się głębia jego lektury i studium:

Cóż musiałbym jeszcze powiedzieć, gdy przenikając głębiej ich system, przedstawiłbym wam ich błędy odnośnie do sa­kramentu pokuty, eucharystii i święceń, i karności w Kościele itd. Czy potrzeba czegoś więcej, aby udowodnić niesłychane ataki jansenistów? Czy nadal pozwolicie się dać zwodzić pięknym słowom, jakie mają na ustach? Brak mi cierpliwości i nie mogę dalej przed­stawiać ich bluźnierstw

Jansenizm, 1806, w:EO I, t. XIV, nr 16.

Całkowicie radykalna zmiana wizji, odmienna od dawnej próżności młodzieńca, jego zamiłowania do towarzyskich spotkań w Aix i pogoni za pieniądzem!

Bycie religijnym oznacza namiętne poszukiwanie sensu naszej egzystencji i zgodę na otrzymanie odpowiedzi, nawet jeśli one ranią.Paul Tillich