Mając na uwadze, że w trudnym czasie, który przeżywamy, związanym z kwarantanną, wiele dzieci zostaje w domach, postanowiliśmy zaproponować dla najmłodszych i nie tylko, grę planszową, której kanwą jest legenda o powstaniu i przybyciu do Kodnia cudownego wizerunku Matki Bożej – skomentowali swoją decyzję kustosze sanktuarium kodeńskiego.

Gra jest zupełnie darmową propozycją. Jedyne co należy zrobić, to pobrać i wydrukować: planszę gry, pionki oraz zapoznać się z zasadami zabawy. Z naszej strony wymagana jest kostka do gry i dobre chęci.

Niech ta gra będzie okazją do dobrej rodzinnej zabawy oraz do przybliżenia, szczególnie dzieciom pięknej legendy o przybyciu na Podlasie wizerunku Matki Bożej, do której od wieków pielgrzymują ludzie z różnymi kłopotami i troskami. Życzymy dobrej zabawy! – zachęcają oblaci z Kodnia.

Pliki do pobrania:

  • PLANSZA DO GRY – link
  • PIONKI i zasady gry – link

Dzięki grze dorośli i najmłodsi mają okazję przeżyć pasjonującą przygodę Mikołaja Sapiehy, którą spopularyzowała Zofia Kossak-Szczucka w książce “Błogosławiona wina” oraz poznać legendy i historię przybycia do Kodnia wizerunku Królowej Podlasia – Matki Jedności. Przygoda rozpoczyna się w Efezie w I w., gdzie według legendy św. Łukasz maluje pierwszy wizerunek Matki Bożej i wykonuje rzeźbę. Rywalizacja kończy się w Kodniu w 1631 roku:

Pola specjalne:
1. „Konstantynopol” – spotykasz się z cesarzem Bizancjum i zauroczony pięknem figury Matki Bożej czekasz
jedną kolejkę.
2. Zostajesz wybrany na papieża Grzegorza Wielkiego – dodatkowy rzut kostką.
3. „Rzym” – sprowadzasz figurę Matki Bożej do Wiecznego Miasta, za to przesuwasz się w przód o trzy pola.
4. Cofasz się o trzy pola.
5. Przekazujesz figurę Matki Bożej biskupowi Sewilli, za Twoją wspaniałomyślność przesuwasz pionek o cztery
pola do przodu.
6. Szukasz malarza, który uwieczniłby cudowną figurę na płótnie – czekasz jedną kolejkę.
7. Zlecasz św. Augustynowi z Canterbury namalowanie obrazu Matki Bożej – otrzymujesz dodatkowy rzut
kostką.
8. Wracasz do pola nr 5 i na nim zostajesz.
9. Figurka zostaje odnaleziona w Hiszpanii, niedaleko rzeki Guadalupe – idziesz o 1 pole do przodu.
10. „Kodeń” -Jako Jan Sapieha budujesz zamek za co przesuwasz się o 2 pola do przodu.
11. Jako Mikołaj Sapieha rozpoczynasz budowę kościoła św. Anny w Kodniu – idziesz do przodu o 5 pól.
12. Zapadasz na ciężką chorobę – czekasz dwie kolejki.
13. Udajesz się z pielgrzymką do Rzymu, aby prosić Pana Boga o uzdrowienie, długa i uciążliwa droga sprawia, że
czekasz jedną kolejkę.
14. Doświadczasz cudu uzdrowienia przed wizerunkiem Matki Bożej Guadelupieńskiej w Rzymie – z radości
rzucasz kostką jeszcze raz.
15. Kradniesz cudowny obraz Papieżowi Urbanowi VIII – za co zostajesz ukarany utratą kolejki.

 

(pg)