4 września – METODA, KTÓRĄ WYKORZYSTUJEMY

This is a custom heading element.

4 września 2015

4 września – METODA, KTóRĄ WYKORZYSTUJEMY W ZGŁĘBIANIU NASZEJ MAZENODOWSKIEJ DUCHOWOŚCI

Kiedy zgłębiamy rozumienie duchowości mazenodowskiej, muszę postawić pytanie: Co rozumiem posługując się słowem duchowość? Eugeniusz udziela nam odpowiedzi, gdy pisze:

Ty sam będziesz jedynym obiektem, ku któremu będą zmierzać wszystkie me uczu­cia i działania. Tobie się podobać, działać dla Twojej chwały, to będzie mym codziennym zajęciem przez wszystkie dni mego ży­cia. Chce żyć jedynie dla Ciebie, chcę jedynie Ciebie kochać, a wszystko inne w Tobie i przez Ciebie.

Rekolekcje przed przyjęciem święceń kapłańskich, 1-21.12.18.11, w: EO I, t. XIV, nr 95.

Jedynie Ciebie chcę kochać, a wszystko inne w Tobie i dla Ciebie – oto nasza metoda. Duchowość Eugeniusza skupia się na Bogu. Jego duchowość możemy nazwać sposobem, w jaki jego doświadczenie i rozumienie Boga, samego siebie i świata odzwierciedlają się w działaniu.

Korzystając z poniższej definicji Philipa Sheldrakea, naszego przewodnika, możemy powiedzieć, że zgłębianie duchowości Eugeniusza polega na zbadaniu, w jaki sposób jego doświadczenie Boga, osoby i świata znajdowało odzwierciedlenie w systemie wartości, stylu życia, duchowych praktykach i w misji.

Jedynie Ciebie chcę kochać, a wszystko inne w Tobie i dla Ciebie – to treść duchowości Eugeniusza i kierunek, w jakim należy podążać. W nadchodzących tygodniach będziemy zgłębiać doświadczenie Boga w życiu Eugeniusza i w jaki sposób ono przekładało się na wszystko inne, w każdym aspekcie jego życia skupionego w Bogu i dla Boga.

Aby mieć pełen obraz duchowości mazenodowskiej, przeżywanej przez 200 lat, musimy przyjrzeć się, w jaki sposób pojmowali i przeżywali ją zakonnicy i świeccy z mazenodowskiej rodziny.

Jedynie Ciebie chcę kochać, a wszystko inne w Tobie i dla Ciebie – jak ja rozumiem moją duchowość – to także pytanie dla nas.

W chrześcijańskim rozumieniu duchowość odnosi się do sposobu, w jaki nasze podstawowe wartości, nasz sposób życia i nasze praktyki religijne ukazują szczególne rozumienie Boga, ludzkiej tożsamości i materialnego świata jako kontekstu do ludzkiej przemiany. Philip Sheldrake