Obra: Sesja formacyjna misjonarzy ludowych
W spotkaniu wzięło udział kilkudziesięciu głosicieli słowa Bożego.
Oblaccy kaznodzieje i głosiciele słowa Bożego, misjonarze ludowi i rekolekcjoniści, wzięli udział w sesji szkoleniowej w Obrze w dniach 14-16 listopada br. Tematem spotkania było: „Kim jest adresat naszego przepowiadania? Kontekst kulturowy głoszenia słowa Bożego”.
Oblackie misje parafialne – czym są?
Pierwszy dzień rozpoczął się od Eucharystii z jutrznią pod przewodnictwem o. Marka Ochlaka OMI, prowincjała Polskiej Prowincji Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej. W głoszonej homilii wskazał on na wagę, jaką dla własnej formacji i wiary powinien przykładać głosiciel słowa Bożego, który ma je kierować do konkretnych ludzi, w konkretnym środowisku kulturowym. Następnie już w sali obrad prowincjał zaprezentował główne myśli związane z 37. Kapitułą Generalną „Pielgrzymi nadziei w komunii” w kontekście jej zaleceń związanych także z przygotowaniem do roku jubileuszowego, którego hasłem będą słowa „Pielgrzymi nadziei”. Na zakończenie swojego wystąpienia podziękował za pracę kaznodziejską, rekolekcyjną i misyjną, wskazując że biskupi i księżą, z którymi rozmawiał, podkreślają szczególnie obecność w konfesjonale jako dopełnienia posługi słowa.
Sebastian Wiśniewski OMI: „Praca misjonarza ludowego to wysiłek budzenia wspólnot parafialnych do odrodzenia życia chrześcijańskiego”
W pierwszym dniu o adresatach przepowiadania i kontekście kulturowym mówił prof. Bogdan Trocha, który skupił się na współczesnym kodzie kulturowym. W czasie trzech spotkań wskazał, skąd się wzięła kultura popularna i jakie są jej konsekwencje dla głosicieli słowa Bożego, gdyż ma ona ogromny wpływ na ludzi, którzy później korzystają z posługi Kościoła. Podkreślił także znaczenie schematu fabuły mitycznej, łączący dydaktykę z atrakcyjnością w wytworach tejże współczesnej kultury, która jednak daje użytkownikom tylko chwilowe wytchnienie. Pełnię mogą znaleźć we wspólnocie Kościoła, choć czasem tego sami nie rozpoznają.
Metoda misji parafialnej według św. Eugeniusza
Dopełnieniem był wykład ks. Adama Adamskiego COr, który nie tylko zdiagnozował współczesnego słuchacza, ale także sam będąc głosicielem, z tej perspektywy przedstawił zadany temat, zwłaszcza w kwestii języka, którym posługuje się kaznodzieja i słuchacz, gdyż często nie jest to język tożsamy. Wskazując na pragnienie odpowiedzi na pytania metafizyczne współczesnego człowieka ukazał wielką rolę tzw. „ubrania” głoszenia Ewangelii we współczesny kod kulturowy, jak to w Kościele czyniono przez wieki. Następnie wskazując na współczesnych odbiorców, stwierdził, że dziś trudno przekazać np. prawdę o Wniebowstąpieniu, Wniebowzięciu itp. Należy zwracać uwagę na sformułowania w przepowiadaniu, zwłaszcza w uproszczonym językiem dla dzieci, które później przeniosą ten obraz w dorosłe życie.
Kolęda przedmisyjna w Mikołajkach – język nowej ewangelizacji
W drugim dniu spotkania, po porannej Eucharystii z jutrznią, oblaccy głosiciele słowa Bożego pracowali w grupach, by usłyszane treści z pierwszego dnia osadzić w kontekście swojej posługi.
Spotkania szkoleniowe z udziałem zaproszonych gości i pracą w grupach odbywają się każdego roku, by dać kaznodziejom odpowiednie narzędzia do ich posługiwania, a ich organizatorem jest komisja misjonarska prowincji.
(rw)
Iława: czuwanie w ramach Światowych Dni Młodzieży [+GALERIA]
25 listopada 2024
Madagaskar: w parafii Notre Dames de Lourdes
25 listopada 2024
Z listów św. Eugeniusza
25 listopada 2024
Komentarz do Ewangelii dnia
25 listopada 2024
Madagaskar: Prowincjał w Tamatave
24 listopada 2024
Komentarz do Ewangelii dnia
24 listopada 2024